טיפולי שיאצו – טיפול באמצעות שיאצו

מהו שיאצו?

השיאצו הוא שיטת טיפול באמצעות מגע שהגיעה אל העולם המערבי מיפן. משמעותה של המילה "שיאצו", היא לחץ באמצעות האצבעות. למעשה, מבוסס השיאצו על עקרונות הרפואה הסינית העתיקה, וגם הוא עתיק כמעט כמוה וקיים יותר מ-4,000 שנה. טיפול השיאצו נעשה על-ידי לחיצות שונות לאורכם של קווי האנרגיה בגוף הקרויים "מרדיאנים"; המרדיאנים הם ערוצים של אנרגיה המשפיעים על בריאותם וחוסנם של אברי הגוף השונים. לפי התפיסה המקובלת ברפואה הסינית, בגופנו ישנם 12 ערוצי אנרגיה, המשפיעים כל אחד על איבר אחר בגוף ואחראיים על תפקודים שונים.

לפי תפיסת השיאצו, ממש בדומה לרפואה הסינית, בעיות רפואיות, כאבים או מחלות שונות הם תוצאה ישירה של חוסר איזון בגוף האדם; שיטת הטיפול בשיאצו מסייעת להשבת האיזון לגוף ולנפש, היא מרגיעה ומטפלת בצורה הדרגתית ומעמיקה במקורות הבעיה. חוסר האיזון בגוף גורם לחסימה אנרגטית בערוצי האנרגיה של הגוף.

החסימה יכולה להתרחש גם באיבר והיא מובילה להופעתם של סימפטומים שונים כדוגמת: כאב, תחושת לחץ או תחושה של רפיון. שיטת הטיפול בשיאצו היא הוליסטית, כשמטרתה היא לטפל בגוף כולו וגם במימד הנפשי ולא

להתרכז רק בסימפטומים. טיפול השיאצו מתחיל במספר שאלות שמטרתן היא לנסות ולזהות את מקור הכאב ואת המקום בו נוצר חוסר האיזון. במהלך הטיפול מוצא המטפל את המרידיאנים חסרי האיזון, הנמצאים בעודף ובהצטברות של אנרגיה או בחוסר אנרגיה, ופועל לצורך השבת האיזון ופתיחת החסימות.

תהליך הטיפול באמצעות שיאצו

תהליך הטיפול בשיאצו מחבר בין הגוף ובין הנפש והוא הדרגתי מטבעו, ונעשה מתוך אווירה רגועה ומרגיעה. בשיאצו ישנו מגוון רחב של טכניקות שמטרתן לצור גירויים שונים בגוף. הגירויים משחררים את החסימות האנרגטיות ומשיבים לגוף את איזונו הטבעי. הטיפול משלב בין
מגע, דו-שיח עם המטופל והסתכלות, וכולל סדרות של לחיצות, מתיחות שונות בחלקי הגוף ומניפולציות אחרות.

רבות מהבעיות הרפואיות שאנו מפתחים קשורות באופן ישיר למתח הנפשי הרב המצטבר בגוף במהלך חיי היומיום וחוסם את ערוצי האנרגיה. הצטברות זו מובילה לשחיקה ולפגיעה באיברי הגוף השונים ובמרידיאנים; גופנו איננו מתפקד כראוי כשהוא שרוי במתח וכתוצאה ממנו מתפתחות בעיות שונות: שרירים מכווצים, כאבי ראש, חוסר ריכוז ושאר תופעות לא נעימות. מטרת הטיפול בשיאצו היא לפתור ולהקל על קשת רחבה של בעיות רפואיות: מחלות כרוניות, בעיות בעמוד שדרה, בעיות בגב, מיגרנות, בעיות נשימה, מתח נפשי, חרדות, דיכאון, בעיות בעיכול, בעיות גיל המעבר, תסמונת קדם וסת, חוסר אנרגיה, עייפות ועוד מגוון של בעיות אחרות.

נוסף לערך הטיפולי הרב של השיאצו הוא גם טיפול נעים מאוד הגורם לתחושה של הקלה ושל שחרור; הלחיצות משרות על הגוף תחושת רגיעה, תחושה שהאנרגיה זורמת בכל הגוף באופן חופשי ותחושה של רפיון נעים. הלחיצות בטיפול שיאצו נעשות בקצב קבוע ומובילות לפעילות מחודשת במערכת העצבים ה"פרא-סימפתטית". מערכת זו אחראית על מצבי הרגיעה של הגוף ועל הפרשת חומרים כימיים שונים, כדוגמת הסרוטונין, הגורמים לתחושת רגיעה.